Digital kundeoplevelse

Scenen er din, giv mig nu en webfortælling!

Posted on: 4. juni 2009


Siden starten på World Wide Web er internettet hyppigt blevet omtalt som et visuelt medie. Jeg er ikke enig i, at visuel er det vigtigste prædikat. Internettet handler i højere grad om handlinger end den visuelle fremtoning, og det er handlingerne, der er den største faktor i værdien af den digitale kundeoplevelse.

Nettet er spækket med flotte visuelle sider. Mange af dem sætter en fantastisk imødekommende scene, hvor jeg som bruger virkelig kan føle mig hensat til universet – både gennem animationer, billeder og sågar lyd.

Eksempel – Danmarks Japanske Have

Danmarks Japanske Have website

Flot animation og grafik, men kedelige siloer med information

Det er en flot og fantastisk bygget scene, med gennemsigtige stofgardiner som menu-undersider, som udgør et stærkt element i indledende markedsføring. Nu er jeg som bruger rigtig i stemning til virkelig at få det jeg kom for – den gode fortælling. Fokus ligger desværre mere på scenen end på fortællingen. Fortællingen skal jeg selv sætte sammen ud af en række siloer af tekstinformation. Siloerne bør erstattes af fortællinger passende til forskellige målgrupper og scenarier. Uden stærke, designede fortællinger mister scenen sin kraft, og virksomheden får sandsynligvis ikke god valuta for markedsføringskronerne.

Den japanske haves scene burde have en række fortællinger, som passer til forskellige målgrupper. De gode skal handle om mig og om, hvordan den japanske kan give mig oplevelser. En relevant fortælling kan handle om mit kommende besøg i næste uge. Den skal være anslaget i en fortælling, som starter med en opbygning af viden og forventning, som springer over i virkeligheden under mit besøg, og som måske endda afsluttes i digital form igen.

En bedre fortælling på danmarksjapanskehave.dk

Min japanske havefortælling kan blive meget stærkere med et designet flow, som leder mig gennem følgende anslag:

  • Haven lige nu. Særlig oplevelse for årstiden og de begivenhederne i den nærmeste fremtid
  • Visuelt kort over forskellige veje gennem haven, som giver hver sin årstidsrelevante oplevelse
  • Kort og vejledning til rejsen til den japanske have

I bunden af hver fortællingsbid indbydes jeg til at blive fortalt den næste del af den planlagte webfortælling

Siloerne kan stadig have sin plads i designet og give information til perifere målgrupper og scenarier, men de primære fortællinger til brugerne i forhold til forretningsplan og havens relevans lige nu skal have stærke fortællinger bag.

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to FurlAdd to Newsvine

Skriv et svar

Om mig

Kasper Kristensen

Jeg hedder Kasper Kristensen og bor i Århus. Jeg arbejder med at optimere digital kundeoplevelse og hjælpe virksomheder bruge digitale medie konstruktivt og i linie med strategiske og økonomiske mål.

Linkedinprofile

Kontakt mig på:

kasperkkristensen [at] gmail.com

Twitting:

Følg eller del blogen

Bookmark and Share
