Digital kundeoplevelse

For mange valgmuligheder gør os ulykkelige

Posted on: 8. juni 2009


Den lange række af muligheder og personaliserede tilgange, som er begyndt at præge vores kundeoplevelse gør ifølge psykologen Barry Schwartz os mere ulykkelige.

Kompleksiteten i valget ved mange produkter, er i mange tilfælde alt for høj til at vi kan træffe et fornuftigt valg. Når jeg køber kildevand til min espressomaskine, så den ikke kalker til, så kigger jeg efter kalkindholdet i vandet. Hvad gør andre mennesker, når de skal vælge mellem de otte typer på hylden? Vi kan ikke alle være eksperter i hver lille ting i vores verden. Gider vi overhovedet, at mene noget om de fleste af dem?

Barry Schwartz pointerer at de mange valg giver os bedre produkter. Problemet er at for mange muligheder skruer vores forventninger så meget op, at vi ikke bliver mere tilfredse med købet, end hvis vi havde købt den eneste type på display. Der findes et ideelt antal valg, men spørgsmålet er hvor mange det er, og om der er forskel på produkttyper. Hvad fx med antallet af politiske partier, kaffebønner, CMS-systemer eller bøger?

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to FurlAdd to Newsvine

Tags:

Skriv et svar

Om mig

Kasper Kristensen

Jeg hedder Kasper Kristensen og bor i Århus. Jeg arbejder med at optimere digital kundeoplevelse og hjælpe virksomheder bruge digitale medie konstruktivt og i linie med strategiske og økonomiske mål.

Linkedinprofile

Kontakt mig på:

kasperkkristensen [at] gmail.com

Twitting:

Følg eller del blogen

Bookmark and Share
