Digital kundeoplevelse

Døden for virksomhedssites?

Posted on: 12. juni 2009


Jeremiah Owyang fra Forrester Research har forudsagt døden for virksomhedssitet. Virksomhedssitet er defineret som det sted, hvor jeg kan finde ud af mere om virksomheden. Jeremiah skriver, at hvor der før har været to domæner der har krævet virksomhedernes opmærksomhed; virksomhedssitet og Google, er der nu meget sandsynlig, at det ikke er her beslutningerne bliver truffet. Beslutningen for et køb er støbt gennem kontakten med andre via reviews, forums, chats, blogs mv.

The Irrelevant Corporate Website

The Irrelevant Corporate Website af Jeremiah Owyang

Marketingstragten som volapyk?

Fragmenteringen af den digitale indflydelse for et potentielt køb betyder, at den traditionelle marketingstragt ikke længere er det rigtige sprog til at beskrive og analysere marketingstrategi. Processen for kunderne er ikke længere så lineær. David Armano foreslår en marketingspiral.

The Marketing Spiral af David Armano

The Marketing Spiral af David Armano

Virksomhedens mulighed for at deltage i beslutningsprocessen får derfor en anden karakter. Er der stadig plads til den totale ensidige benovelse over egne produkter, og hvor meget værdi har denne position?

Eksempel – Philips Carousel

Philips Carousel - Matrix style filmextravaganza som kundeberøringspunkt

Philips Carousel - Matrix style filmextravaganza som kundeberøringspunkt

Philips nye site for deres Cinema line har titlen Carousel. Sitet viser en film med stor wow-effekt, som på betagende måde kører i loop. Undervejs kan jeg vælge at få skabernes kommentarer til, hvordan de har skabt filmen med alle tegn på dedikation for detaljer og mediet. Filmen har en klar viral styrke og kan således sagtens gå hen og blive et første touchpoint for en kunde. Den viser Philips som en virksomhed, der er dedikeret omkring tvoplevelsen. Philips rammer klart mig med dette site. Næste gang jeg er på udgik efter et nyt tv, vil jeg i hvert fald føje Philips til min liste over emner, jeg skal researche.

Problemet er bare, at jeg selvfølgelig tager alt Philips’ hyperbole med et vist gran salt. Jeg forventer nærmest at de overdriver. Jeg kan lide deres show, men deres udtalelser har ikke særlig høj troværdighed. Der hvor troværdigheden kommer ind, er gennem mit netværk og til dels de professionelle reviews, jeg læser. Jeremiah Owyang foreslår, at fremtidens virksomhedswebsites laves sammen med kunderne. Hvis der sammen med Philips Carousel site var ufiltreret input fra kunder, ville Philips’ budskab stå langt stærkere i troværdighed.

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to FurlAdd to Newsvine

Skriv et svar

Om mig

Kasper Kristensen

Jeg hedder Kasper Kristensen og bor i Århus. Jeg arbejder med at optimere digital kundeoplevelse og hjælpe virksomheder bruge digitale medie konstruktivt og i linie med strategiske og økonomiske mål.

Linkedinprofile

Kontakt mig på:

kasperkkristensen [at] gmail.com

Twitting:

Følg eller del blogen

Bookmark and Share
