Digital kundeoplevelse

Fortsæt den rigtige webfortælling på din landing page

Posted on: 3. juli 2009


En landing page er den side som først møder kunden. De fleste websites kan med fordel gøre brug af flere indgange for deres kunder. Det giver dem en mulighed for at lade kunden opleve en relevant og engagerende webfortælling med en lykkelig slutning for både kunde og virksomhed.

Hvad er anderledes ved landing pages?

For at kunne berette netop den webfortælling, som kan hjælpe kunden med at finde sin lykkelige slutning blandt virksomhedens produkter, skal der fokuseres på den fase, kunden befinder sig i. En lykkelig slutning fra både virksomhedens og kundens synsvinkel er et køb. Så har virksomheden opnået sit mål med sitet og kunden har fået sit behov tilfredsstillet. Et køb skal her forstås som en afsætning af virksomhedens produkter eller services i tråd med det mål som virksomheden har sat for websitet. Men for at vende tilbage til virksomhedens landing pages, så er de en del af en webfortælling, som allerede er startet gennem en søgning eller en reklame.

Én kompakt superformidling

2 gange skal virksomheden være superrelevant og spændende for kunden. Første gang i søgemaskinens tekst eller reklamen og anden gang på den side, som kunden lander på efter han har fulgt linket. Webfortællingen er her lidt anderledes end i en sitets grundopbygning, der er tænkt fra forsiden og ind. Flere af fortællingens elementer skal komprimeres og fortælles på samme tid. Årsagen er, at søgningen/reklamen allerede laver et løfte til kunden om, at han har fundet det rigtige sted (første indtryk) og at det netop er der, han kommer i gang (overskuelighed). Søgningen har kunden følelsen af at have lavet i søgemaskinen eller ved at finde reklamen – så den burde være bag ham.

Kundens vej fra google til køb

Kundes vej fra søgemaskine eller reklame til køb og tilfredsstillelse. De blå kasser viser kunden på virksomhedens domæne.

Lyt og fortæl

Ved brug af landing pages udnytter virksomheden deres viden om hvad der er søgt og klikket på, og derigennem hvilken webfortælling kunden startet gennem, og den skal virksomheden lytte til. Webfortællingen skal fortsættes med en spændende og relevant oplevelse, som uden omsvøb tager over i fortællingsforløbet. Gør den ikke der, så er der nogle andre, der kan give kunden en lykkelig afslutning på fortællingen. En anden afslutning er altid kun få klik væk!

Kunden er kongen

På nettet er kunden kongen. Det er ham, der enerådigt beslutter sig for hvilken webfortælling han vil høre. Hvis virksomheden lytter og handler på det, så kan de give kunden en langt bedre digital kundeoplevelse, forøge mængden af kunder der foretager et køb, løfte kundes bedømmelse af virksomheden og forøge omsætningen.

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to FurlAdd to Newsvine

1 Response to "Fortsæt den rigtige webfortælling på din landing page"

Opdateret tekst i grafikken. Et ord var hoppet ud på en uheldig måde.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Om mig

Kasper Kristensen

Jeg hedder Kasper Kristensen og bor i Århus. Jeg arbejder med at optimere digital kundeoplevelse og hjælpe virksomheder bruge digitale medie konstruktivt og i linie med strategiske og økonomiske mål.

Linkedinprofile

Kontakt mig på:

kasperkkristensen [at] gmail.com

Twitting:

Følg eller del blogen

Bookmark and Share
%d bloggers like this: