Digital kundeoplevelse

Derfor er nettet ikke et visuelt medie

Posted on: 1. september 2009


Hjemmesider, facebooksider og anden digital markedsføring er heller ikke et interaktionsmedie. Vi orienterer os visuelt, det er rigtigt, og interaktionen er en afgørende egenskab, men hvis du virkelig vil have noget ud af dit website, så skal du fokusere på handling. Kunders og virksomheders mål med besøget på hjemmesiden er at foretage handlinger, som er meningsfyldte for dem og deres behov. Overordnet søger kunden en service, og virksomheder vil/burde levere denne i forventningen om at tjene penge.

Her er to eksempler:

Dunlopillo – visuel stil uden handling

Dulopillo formidling af fantastiske hovedpuder

Dulopillos formidling af fantastiske hovedpuder

Dunlopillo.dk er guld og lækkerbrun. Det er en obligatorisk reklamefilm om en smuk kvinde, der tvinger solen i knæ for bare en time mere i Dunlopillos lækre og behagelige søvnunivers, som først afbrydes af kundens valg af produkt. Men så er det også elegante menuer der glider frem og viser skønne produkter.

Ved første øjekast må det være lige i øjet: Brand møder stil og kunden er tændt på eksklusivitet. Men så vil bedømmelsen lave den fejl, som bedømmelser hyppigt laver: bedømmelse uden andet formål end bedømmelse.

I vinter var jeg på en analyseopgave i sengecentre for at ruste mig til en udviklingsopgave. På denne tur fik jeg også lejlighed til at se lidt på de forskellige produkter og tale med ekspedienterne. Det gjorde mig tændt på en bestemt Dunlopillo hovedpude.

Da jeg samme aften kom hjem, ville jeg gerne dele min begejstring med min kæreste. Jeg fortalte om de bløde fjer, lige til at synke ned i, og om kernen som ergonomisk støtter nakken. Vi gik på nettet for at se mere, men det eneste, Dunlopillo ville begejstre os med var et lille billede af puden, én linie om fjer og kerne, størrelse 50×60, samt den information at den kan fås i hvid og sort. Ved at downloade en pdf fik vi den ekstra information, at puden kan vaskes ved 60 grader.

Hvor er al formidlingen om det specielle ved kerne og pude, det praktiske, det funktionelle, det jeg ikke lige vidste jeg manglede? Hvor er tankerne bag og udviklingsprocessen og Dunlopillos egen begejstring i forhold til at ville forbedre min søvn og livskvalitet? Min store begejstring faldt med et hårdt plask til langt under vasketemperaturen, og min kæreste fik markant mindre ud af hjemmesiden end fra min sparsomme beskrivelse. Guld og lækre filmkvinder føles nu som en tom påtrængende effekt.

Xbus – interaktion uden handling

Xbus.dk valg til forsideinformation

Xbus.dk - en forside uden direkte nytteværdi

Xbus.dk er tanken sød: En hjemmeside som en køreplan. Xbussens plan for kundens tur er en metavelkomst, der forklarer hvad du ellers kan se på turen. Det første stop er i zone 1: nyheder fra Xbussens spændende verden. Hele rejsen er krydret med søde animationer, der understreger menupunktets tema. Alle s´er forvandles fx til $ under takster.

Det store spørgsmål, der bør stilles til denne hjemmeside er, hvad den forventes at skulle gøre for Xbus eller for kunderne. Der er med garanti ingen ud over ansatte og den nærmeste familie, som lige bruger 10 min en aften på at se hvad xbus.dk nu lige har for af løjer. Håber Xbus på en viral effekt, som vil sende kendskabsgraden op gennem skyerne, fordi folk bare må se animationsløjerne på siderne? Er det vigtigste budskab fra Xbus til kunderne, at det er sjovt at køre med Xbus?

Uden nogen (som helst) analyse bag, vil jeg tro at Xbus gerne vil have kunderne til at tænke på hurtig og stabil transport mellem større byer i Jylland. Nu når siden allerede er et stykke flasharbejde med rum- woussh lyde, hvorfor så ikke bruge forsiden til noget direkte relevant for både bus og kunde?

En bedre løsning ville være en grafisk oversigt over destinationer på de 18 Xbus-ruter og bussernes placering på dem i realtime. Herfra kan jeg, kunden, direkte se driftsforstyrrelser og springe videre til fremtidige køreplaner for den ønskede strækning. Xbus vil herigennem vise deres driftssikkerhed, store dækning og en generel evne til at tænke på kunden og kundens behov.

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to FurlAdd to Newsvine

Skriv et svar

Om mig

Kasper Kristensen

Jeg hedder Kasper Kristensen og bor i Århus. Jeg arbejder med at optimere digital kundeoplevelse og hjælpe virksomheder bruge digitale medie konstruktivt og i linie med strategiske og økonomiske mål.

Linkedinprofile

Kontakt mig på:

kasperkkristensen [at] gmail.com

Twitting:

Følg eller del blogen

Bookmark and Share
